Pakiet programów Microsoft Office 2010:
Microsoft Access - system obsługi relacyjnych baz danych, wchodzący w skład pakietu biurowego Microsoft Office dla środowiska Windows. Od wersji 2.0 dostępny w wersji polskiej. Bazy danych Access są zapisywane w pojedynczych plikach (rozszerzenie mdb, skompilowana wersja mde). Jest to wygodne w przypadku prostych zastosowań, jednak kosztem wydajności, wielodostępności oraz bezpieczeństwa danych. Aby uniknąć takich problemów Access można podłączyć do zewnętrznych źródeł danych (do dowolnego źródła obsługującego popularne oprogramowanie pośredniczące, np. do serwera Microsoft SQL Server, PostgreSQL lub innej bazy MS Access). W takim przypadku Access spełnia rolę graficznego interfejsu dla zewnętrznych źródeł danych, a nie całego systemu obsługi baz danych.
Access posiada własny, wbudowany aparat bazy danych (Microsoft Jet), który pełni funkcje wewnętrznej bazy danych. Istnieje możliwość rezygnacji z MS Jet wykorzystując projekty programu Microsoft Access (rozszerzenie adp), ale wówczas wszystkie elementy bazy danych przechowywane są wyłącznie na tym podłączonym serwerze.
Do przykładowych zastosowań można zaliczyć prostsze aplikacje dla małych i średnich firm dotyczące analizy oraz przetwarzania danych. Microsoft Access można również wykorzystać do szybkiego prototypowania aplikacji bazodanowych.
Dostęp do baz danych utworzonych w Microsoft Access wymaga posiadania programu Access, bądź też napisania osobnego programu z użyciem zewnętrznych narzędzi. Wyjątkiem jest najbardziej rozbudowana wersja Developer, która umożliwia też tworzenie gotowej aplikacji zawartej w jednym pliku wykonywalnym.
Microsoft Excel - arkusz kalkulacyjny produkowany przez firmę Microsoft dla systemów Windows i MacOS. Pierwsza wersja programu przeznaczona dla Windows trafiła na rynek w roku 1987 i stała się przebojem. Postępujący sukces rynkowy programu sprawił, że w roku 1993 programy pakietu Microsoft Office zostały przeprojektowane tak, by przypominać wyglądem arkusz Excel. Od wersji 5 wydanej w 1993 program zawiera wbudowany język Visual Basic. Od wersji 4.0 dostępny w wersji polskiej. Aplikacja jest powszechnie używana w firmach i instytucjach, a także przez użytkowników domowych. Jej główne zastosowanie to dokonywanie obliczeń (np. wydatków) zestawionych w formie tabelarycznej. W tym użyciu mają zastosowanie liczne funkcje matematyczne, finansowe i bazodanowe dostępne w programie. Istotne znaczenie ma też półautomatyczne powielanie tworzonych formuł z zastosowaniem różnych wariantów adresowania (adresowanie względne, adresowanie bezwzględne, adresowanie mieszane). Microsoft Excel służy także do tworzenia wielu typów wykresów, przydatnych między innymi w fizyce, matematyce i ekonomii. Zawiera też system zestawiania raportów z użyciem tzw. tabel przestawnych, wykorzystywany przy wykonywaniu analiz biznesowych.
Microsoft InfoPath - program komputerowy oparty na XML (Extensible Markup Language) pozwalającym tworzyć zaawansowane formularze do wprowadzania danych. Wyniki mogą być zapisane w osobnym pliku lub też w bazie danych Microsoft SQL Server lub Microsoft Access. Aplikacja znalazła swoje zastosowanie także na platformie Microsoft SharePoint.
InfoPath jest aplikacją pracującą w trybie projektowania WYSIWYG, a tym samym preferującą tworzenie rozwiązań metodą no-code, czyli bez potrzeby ręcznego programowania.
Microsoft OneNote - program komputerowy - notatnik pracujący w trybie graficznym przeznaczony do łatwego tworzenia i organizowania notatek. Program OneNote po raz pierwszy pojawił się w pakiecie Microsoft Office w 2003 roku. Od wersji 2007 dodawany jest do wersji pakietu Office przeznaczonej dla użytkowników domowych.
OneNote można uruchamiać w komputerze stacjonarnym, ale program jest przydatny szczególnie dla posiadaczy przenośnych tabletów, w których notatki można tworzyć za pomocą pióra, a potem transkrybować ręczne pismo do postaci normalnego tekstu. Program można zainstalować również w telefonach lub PDA z systemem Windows Mobile. OneNote wtapia się więc we wzbierający nurt „mobile computing”, szczególnie ważny w środowiskach korporacyjnych, akademickich czy dziennikarskich. Użytkownik może tworzyć dowolną liczbę folderów i stron notatnika, opatrywać notatki flagami (np. Ważne czy Do zrobienia), znakować tekst, korzystać z wyszukiwania pełnotekstowego, poprawiać błędy pisowni czy korzystać z encyklopedii i słowników dostępnych online. Interfejs można dostosować stosownie do swoich wymagań. Dane w OneNote są automatycznie zapisywane w podkatalogu My Notebook - nie trzeba ich zapisywać ręcznie na dysku. Możliwe jest wyeksportowanie zawartości do innej bazy lub zapisanie w postaci HTML-owego archiwum w microsoftowym formacie .mht.
Microsoft Outlook - jest menedżerem informacji osobistych i programem komunikacyjnym zapewniającym ujednolicone miejsce do zarządzania pocztą e-mail, kalendarzami, kontaktami oraz innymi informacjami osobistymi i zespołowymi. Program Outlook można kupić w pakiecie Microsoft Office lub osobno. Odpowiednikiem Outlook-a w systemie Mac OS był do 2010 roku Microsoft Entourage.
Microsoft PowerPoint - program do tworzenia prezentacji multimedialnych wchodzący w skład pakietu biurowego Microsoft Office. PowerPoint jest dostępny dla systemów Microsoft Windows oraz Mac OS. W programie PowerPoint tekst, grafika, filmy lub inne obiekty są przez użytkownika łączone w slajdy. Slajdy mogą być drukowane lub (znacznie częściej) wyświetlane za pomocą monitora albo rzutnika. Przejścia pomiędzy slajdami, jak również pojawianie się obiektów, można animować na wiele - predefiniowanych przez producenta - sposobów.
Microsoft Project - to aplikacja wspomagająca zarządzanie projektami, zasobami, czasem i finansami projektu. Jest to zaawansowane i bardzo popularne narzędzie oferujące czytelne narzędzia raportujące, rozbudowane interfejsy do zarządzania ważnymi aspektami projektu.
Microsoft Publisher - jest programem firmy Microsoft służącym do tworzenia materiałów marketingowych, pozwalającym na ich drukowanie, zamieszczanie w sieci Web oraz przesyłanie pocztą elektroniczną. Publisher jest elementem pakietu Microsoft Office. Służy do przygotowywania dokumentów przeznaczonych do druku (DTP). Program ten pozwala na bardzo szybkie przygotowywanie, wizytówek, folderów, gazetek itp. W swoim działaniu program ten jest bardzo podobny do Microsoft Word i posiada większość elementów i funkcji spotykanych w innych modułach oprogramowania MS Office. Podstawową różnicą działania tego programu jest to, że wszystkie elementy takie jak tekst, grafika, schematy itd. są umieszczane w odpowiednich ramkach, których rozmiar można modyfikować, a położenie zmieniać w zależności od naszych potrzeb.
Microsoft SharePoint Workspace - jest to zbiór produktów i elementów oprogramowania, które obejmuje, oprócz wybranych dodatkowych elementów, oparte o przeglądarkę internetową systemy pracy grupowej, moduły zarządzania procesami, moduły wyszukiwania oraz platformę zarządzania dokumentami. SharePoint może być wykorzystana do obsługi witryn sieci Web, które udostępniają obszary pracy grupowej, zbiory informacji i dokumentów, a także sieciowe aplikacje, takie jak wiki i blogi. Wszyscy użytkownicy mogą manipulować kontrolkami dostępu o nazwie "Web Part" lub udostępniać materiały w formie elektronicznej, takie jak listy i biblioteki dokumentów.
Microsoft Visio - to składnik pakietu aplikacji biurowych Microsoft Office służący do tworzenia schematów i diagramów.
Microsoft Word - procesor tekstu firmy Microsoft, najpopularniejszy obecnie tego typu program na świecie. Pierwotnie stworzony przez Richarda Brodie dla komputerów PC z systemem DOS w roku 1983. Kolejne wersje powstawały dla Macintosha (1984), SCO UNIX i Windows (1989). Pierwotnie samodzielny program, stał się później częścią pakietu biurowego Microsoft Office. Od wersji 2.0 dla Windows dostępny w wersji polskiej.
Informacje wzorowane na podstawie: wikipedia
Użytkownik Kamil Mikulec edytował ten post 09 04 2011 - 20:17